Desapareix la via del batxillerat d’arts escèniques, música i dansa

El procés de “racionalització” de l’oferta educativa en secundària, promogut per la reforma
educativa del ministre José Ignacio Wert, amenaça de deixar a la cuneta el batxillerat especialitzat en arts escèniques, música i dansa. L’esborrany de l’avantprojecte de llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomce) estableix que, en lloc de dues
vies per al batxillerat d’arts –arts plàstiques, imatge i disseny d’una banda i arts escèniques, música i dansa de l’altra– com fins ara, només n’hi hagi una.
Fonts del Ministeri d’Educació confirmen l’eliminació d’aquesta via, però asseguren que es tracta simplement d’“integrar” tota l’oferta del batxillerat artístic. “La proposta, encara subjecta a negociació –afirmen les esmentades fonts–, suposa la compressió d’aquestes dues vies per optimitzar els recursos”. Des del ministeri defensen que no hi haurà perjudici
per als estudiants que es vulguin especialitzar en arts escèniques, música i dansa, ja que
ho podran fer mitjançant la matriculació en la nova modalitat comuna de les assignatures relacionades amb aquestes disciplines artístiques. És més, asseguren que quedarà reflectit en el títol de batxillerat.
 

En el sector educatiu temen que l’especialitat d’arts escèniques quedi diluïda en una modalitat artística comuna. Per exemple, l’esborrany de la Lomce recull només dues assignatures de l’actual via d’arts plàstiques (cultura audiovisual i tècniques d’expressió) al ventall de matèries optatives per a alumnes de les altres dues modalitats.

L’actual proposta, que Educació vol negociar, estableix que “només es podrà limitar  l’elecció de matèries i vies per part dels alumnes quan hi hagi un nombre insuficient d’estudiants”. A més, si l’oferta de matèries o vies en un centre està limitada “per raons organitzatives, les administracions educatives facilitaran que els alumnes puguin cursar alguna matèria o via en altres centres o a distància”. Els màxims responsables d’Educació fa mesos que critiquen l’estructura de modalitats, vies i assignatures optatives implantada
per la llei orgànica d’Educació (LOE) per a l’ensenyament secundari.

Tant el ministre Wert com la secretària d’Estat d’Educació, FP i Universitats, Montserrat Gomendio, l’han arribat a qualificar d’un disbarat. En cas de tirar endavant la proposta, les vies en el batxillerat passen de sis a cinc (arts, ciències  i enginyeria, ciències de la
salut, humanitats i ciències socials). En el cas dels itineraris de quart de l’ESO, es redueixen
de tres a dos, un d’iniciació al batxillerat i un altre d’iniciació a la formació professional.
En aquest pla de “racionalització” de l’oferta no se sap encara com repercutirà en la resta de matèries la decisió de Wert d’atorgar una càrrega horària més gran a les assignatures instrumentals (llengua, matemàtiques, ciències i anglès).

Segons dades oficials de la Generalitat, aquest curs 2012-2013 hi ha més de 90 centres de secundària a Catalunya que ofereixen una o dues de les vies del batxillerat artístic –la immensa majoria imparteixen almenys la d’arts plàstiques, imatge i disseny–. D’aquests, més d’un terç tenen alumnes d’arts escèniques, música i dansa.

Les disciplines artístiques han mantingut una llarga lluita per augmentar el reconeixement en l’àmbit educatiu. Amb la LOE es va produir una ordenació dels ensenyaments artístics, des dels elementals fins als professionals i superiors.

Foto Ana Jiménez

La reforma educativa aposta perquè hi hagi una única modalitat artística

Compartiu aquesta notícia